Nowa klasyfikacja bólów głowy

Od zeszłego roku dostępna jest nowa, trzecia wersja międzynarodowej klasyfikacji bólów głowy (ICHD-3 beta) wydana przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bólów Głowy (IHS). Najnowsza edycja wytycznych została nazwana wersją „beta”, czyli inaczej mówiąc „wersją roboczą”. Wynika to z faktu, że obecnie trwają prace nad nową klasyfikacją chorób Światowej Organizacji Zdrowia, tj. ICD-11, która będzie gotowa w 2016 roku. Założeniem autorów ICHD-3 beta jest jej weryfikacja w praktyce klinicznej i naukowej, a ostatecznie zunifikowanie klasyfikacji z najnowszą wersją ICD.

Najważniejsze zmiany w porównaniu do poprzedniej edycji ICHD (wersja druga, wydana w 2006 roku) dotyczą m.in. migreny – wyodrębniono migrenę przewlekłą jako oddzielną jednostkę chorobową, z szeregiem kryteriów do spełnienia. Ponadto uściślono kryteria rozpoznawania migreny z aurą. Dużą zmianą jest możliwość rozpoznania dwóch (lub więcej) różnych typów bólu głowy, jeśli pacjent spełnia odpowiednie kryteria diagnostyczne. Jeżeli natomiast ból głowy wykazuje cechy charakterystyczne dla więcej niż jednej jednostki chorobowej, ale nie spełnia pełnych kryteriów rozpoznania, diagnozuje się ten o większej „pewności”. Zmodyfikowano również podejście do wtórnych bólów głowy. ICHD-3 zawiera także dodatek (Appendix), w którym umieszczono większość niepewnych, kontrowersyjnych czy nowatorskich zagadnień dotyczących bólów głowy.

Najnowsze wytyczne IHS niepozbawione są głosów krytyki – największy zarzut to używanie objawów klinicznych, a nie patofizjologii, jako najważniejszego kryterium diagnostycznego bólu głowy. Autorzy ICHD-3 zachęcają jednak do wszelkich komentarzy na temat funkcjonalności całej klasyfikacji. Uwagi i spostrzeżenia można nadsyłać bezpośrednio do przewodniczących grup roboczych poszczególnych działów lub za pośrednictwem Polskiego Towarzystwa Bólów Głowy.