Jak poradzić sobie z problemem nietrzymania moczu?

Problem nietrzymania moczu może przytrafić się każdemu, zarówno kobiecie, jak i mężczyźnie

Może pojawić się podczas zabawy, uprawiania sportu, zwykłej pogawędki ze znajomą. Istnieją trzy rodzaje nietrzymania moczu: wysiłkowe, spowodowane silnym parciem lub z przepełnienia. Przewlekły charakter dolegliwości oraz jego intymna natura zmuszają do dyskretnych poszukiwań sposobów na tę wstydliwą przypadłość.

Należy ustalić, co jest przyczyną nietrzymania moczu, czy jest ono wynikiem na przykład zmian chorobowych w obrębie miednicy mniejszej, infekcji dróg moczowych czy zmian hormonalnych. Aby ustalić rozpoznanie, należy wykonać wiele badań: najpierw badanie ginekologiczne, potem ocena ultrasonograficzna miednicy, analiza moczu, a w szczególnych przypadkach badanie urodynamiczne. Gdy ustalimy rozpoznanie, przystępujemy do właściwego leczenia.

Jeśli to infekcja...

Jeśli nietrzymanie moczu spowodowane jest zakażeniem bakteryjnym układu moczowego, łatwo zniwelujemy dolegliwości poprzez przyjmowanie odpowiednich leków. W przypadku zakażenia oddawanie moczu staje się bolesne, kłujące, wzrasta częstość wizyt w toalecie, ale ilość oddawanego płynu jest bardzo skąpa. Powodem jest drażliwość wewnętrznej ścianki pęcherza. Oprócz leków (najczęściej antybiotyków) kobiety, które częściej zapadają na dolegliwości związane z pęcherzem niż mężczyźni, powinny dużo pić, aby jak najszybciej wypłukać bakterie z organizmu. Można również zaparzyć herbatę żurawinową lub popijać sok z czarnych porzeczek. Połączymy przyjemne z pożytecznym, jeśli poddamy się ciepłym kąpielom lub rozgrzejemy okolice pęcherza termoforem. Dzięki wyższej temperaturze poprawia się ukrwienie śluzówki, dzięki czemu szybciej ustępuje stan zapalny.

Uszkodzenia poporodowe

Podczas porodu dochodzi do bardzo dużego napięcia mięśni i powięzi dna miednicy. Urodzenie dużego noworodka, przebycie kilku porodów lub nieprawidłowo przebiegający poród (np. zbyt szybka akcja porodowa) stanowią czynniki ryzyka zaburzeń statyki narządu rodnego i mogą w przyszłości powodować problemy z utrzymywaniem moczu. Dochodzą do tego naturalne zmiany w zakresie wydolności mięśni i powięzi związane z upływem czasu.

Aby mięśnie dna miednicy działały w sposób właściwy, zaleca się ćwiczenia Kegla mające za zadanie odpowiednie napinanie mięśni krocza, np. poprzez kilkukrotne zatrzymywanie strumienia moczu podczas jego oddawania. Gdy opanuje się tę technikę, ćwiczenia takie można wykonywać kilka razy dziennie. Warto też zadbać o prawidłową masę ciała, zrezygnować z produktów moczopędnych i drażniących układ moczowy (m.in. napoje gazowane, czekolada, ostre przyprawy, alkohol). Powinno się zrezygnować z palenia papierosów, gdyż dym tytoniowy ma liczne substancje negatywnie wpływające na funkcję pęcherza moczowego. Natomiast wzbogacenie diety produktami zawierającymi błonnik może poprawić kondycję układu moczowego.

Innowacyjne metody operacyjne

Wśród zabiegów operacyjnych na stałe usuwających problem nietrzymania moczu znajduje się zabieg polegający na wszczepieniu syntetycznej taśmy podpierającej cewkę moczową. W leczeniu wysiłkowego nietrzymania moczu (WNM) stosowano już bardzo wiele technik operacyjnych, jednak w większości ze złym efektem.

Problem nietrzymania moczu może dotyczyć nawet 2 mln Polek. Statystyki są jednak niepełne ze względu na to, że kobiety wstydzą się przyznać do tych dolegliwości i próbują radzić sobie same. Z uwagi na fakt, że przyczyn tego zjawiska może być wiele, należy jak najwcześniej udać się po pomoc do lekarza. Może okazać się, że w łatwy i szybki sposób pozbędziemy się problemu. Nawet zabieg wszczepienia taśmy trwa zaledwie 30 minut, a pacjentka jeszcze tego samego dnia zostaje wypisana do domu.